Matematisk opmærksomhed – Frugt og grønt læringspakke

Frugt og grønt er en samling af materialer, som er lavet til børn fra 3 – 7 år. Pakken skal gøre børnene nysgerrige på matematisk opmærksomhed og invitere til sjove og lærerige aktiviteter. 

læringspakken - Fordi legen skal være i centrum

Når jeg udvikler nyt materiale, har jeg altid den legende tilgang til læring i fokus. Legen skal være omdrejningspunktet og børnene skal kunne se meningen med de aktiviteter vi laver. I denne læringspakke, giver materialerne mulighed for at inddrage legen på forskellige måder. 

Børneinitieret leg, hvor børnene selv finder på legen, her inddrager børnene selv materialerne i deres leg. Det er børnene der styre legen og dermed selv skaber formålet med den måde materialet bruges på. For at give børnene mulighed for at bruge materialerne i legen, skal det være tilgængeligt for børnene. Hæng talplakater op, gør vendespil, puslespil og tællekort tilgængelige og placer konkret materialer som bingobrikker, centicubes eller tøjklemmer, så børnene selv kan tage dem og inddrage dem i legen. 

Vokseninitieret leg, her sætter vi voksne leges rammer, det kan f.eks. være når børnene arbejder med værksteder, hvor der er plads til børnene selv kan være medskabende på hvordan aktiviteten skal udvikle sig. Det kan være når et vendespil udvikler sig til at blive en leg hvor hvorbørnene laver talrækker med kortene i stedet for. 

Læringsinitieret leg, her har legen et klart fagligt mål men udføres med en legende tilgang. F.eks. som når vi bruger tal kortene til fælles bevægelsesaktiviteter i klassen. 

Matematisk opmærksomhed handler om at børnene kan anvende tal i hverdagen. Rigtig mange børn får i løbet af tiden i børnehaven en forståelse for tal og mængder. Denne viden bygges der viden på og når børnene starter i børnehavenklasse, bliver figurer og mønstre, mængder, antal, talord og talsymboler en central del af undervisningen. Med materialerne fra Frugt og Grønt kan du gennem en legende tilgang arbejde med mængder, antal, talord og talsymboler. Sprog og tankegang bliver inddraget som en naturlig del af de aktiviteter som materialer inviterer til. 

Materialerne kan købes på min lille nyopstartede Etsy shop. Jeg har samlet alle materialet i en samlet pakke, så det er nemt at købe og efterfølgende downloade. Når du har betale for materialet er det dit og kan printe og bruge det, igen og igen. 

Liket til læringspakken findes ved at trykke her

Se materialerne her

Tal plakater 

Når vi arbejder med matematisk opmærksom er en af de vigtigste ting, at gøre det tilgængeligt for børnene. Hæng talplakater op i børnehøjde, lad børnene lege med dem, lave talrækker og øve skriveretningen på plakaterne. Disse plakater kan printes i A4 eller A3. 

Tal kort

Kan bruges på rigtig mange sjove og legende måder. Kortene kan med fordel printes på tykt papir og lamineres. 

Øve rækkefølge, lad børnene øve sig i at lave talrækken med kortene. Efterfølgende kan børnene finde det rigtig antal af ting og placere ved kortet. Børnene kan også deles i grupper og få et kort hver, herefter skal børnene selv lave talrækken og placere sig selv rigtigt. 

Fang en makker, kortene kan bruges på rigtig mange måder, f.eks. sig tallet til din makker og byt herefter jeres kort. Find en makker der har en tal som er større end dit. Find en makker der har et lige tal. 

Fluesmækker, hæng kortene op på tavlen, lad børnene løbe op og smække kortene på skift. Når børnene smækker et kort skal de sige tallets navn, de kan også smække det kort som en makker bestemmer, eller smække det antal som står på kortet. 

Hvis du underviser i en klasse vil jeg anbefale at du laver 2-3 sæt, så der er nok til alle børn kan få et tal kort, når i bruger dem. 

Tællelinje 

De fleste børn kan tal remsen fra de er meget små. Men for mange børn, kræver det øvelse at få tallene sat i system og genkende dem på talrækken, derfor har jeg lavet denne hjælpe linje. Print og laminer dem, så børnene nemt kan bruge dem, når de har brug for hjælp til at huske tallenes rækkefølge. Lad tællelinjen være tilgængelig for børnene, enten i deres egen skuffe, i skoletasken eller et andet sted, så den er nem at finde, når de har brug for den. 

Det er vigtigt at du præsentere den før børnene, så de ved hvordan den bruges. Lad børnene trykket på tallet med fingeren når de tæller, hvis de ikke kender tallets navn, kan de tælle frugterne. 

Jeg vil anbefale at du laver en tallinje til alle børn. 

Tællekort 

Tællekort er en sjov talleg hvor selv de mindste børn kan være med. Print kortene ud og laminer dem. Kortenen kan bruges til samling, hvor i kan tale om tallets navn og tælle antal sammen sammen. Herefter skal der placeres den rigtige mængde på kortet. Lad børnene finde ting som de vil placere på kortet. I kan bruge terninger, lego, bingodrikker eller noget helt andet. 

Kan også bruges som et tælleværksted, hvor børnene på egen hånd placere den rigtig mængde af ting på kortene. 

 

Puslespil 

Brikkerne skal printes ud og kan med fordel printes på tykt papir, som alternativ kan der også limes et ekstra ark farvet papir bagpå, så man ikke kan kigge igennem papiret, når brikkerne vender med bagsiden op. Laver du flere sæt, kan du med fordel lave bagsiden i forskellige farver. Laminer brikkerne så de kan bruges igen og igen. 

Puslespillet er en rigtig god aktivitet, når børnene øve sig i tal symboler og antal. Puslespillet er en god værkstedsopgave eller kan bruges som en fælles aktivitet til samling. Her kan børnene på skift finde de brikker som passer sammen. 

Fang en makker, brikkerne fordeles mellem børnene, nu gælder det om at fange dem makker, som har den brik man selv mangler. 

 

Vendespil 

Brikkerne skal printes ud og kan med fordel printes på tykt papir, som alternativ kan der også limes et ekstra ark farvet papir bagpå, så man ikke kan kigge igennem papiret, når brikkerne vender med bagsiden op. Laver du flere sæt, kan du med fordel lave bagsiden i forskellige farver. Laminer brikkerne så de kan bruges igen og igen. 

Sættet indeholder 9 talbrikker og 9 frugt brikker. 

Kan spilles som en klassisk vendespil eller bruges til sjove bevægelsesaktiviteter. 

  • “mini stafet” legen leges med en mindre gruppe børn. Placer alle brikker med bagsiden op. Lad børnene løbe hen og vende to brikker på skift, passer brikkerne sammen, må man tage dem med sig, som et stik.
  •  “mini stafet” legen leges med en mindre gruppe børn. Placer alle brikker med bagsiden op. Hent brikkerne i den rigtig rækkefølge. Brik nr. 1 skal findes først og herefter skal de findes i den rigtige rækkefølge. 
  • Mød en makker, del kortene ud mellem børnene, når børnene møder deres makker som de passer med, sætter de sig ned indtil alle har fundet en makker. 
  • Mød en makker, uden stop. Kortenen fordeles mellem børnene. Reglerne er: Møder du en makker der har et højere antal end dig skal du hoppe tre gange. Møder du en makker med lavere antal en dig, skal du dreje rundt tre gange, møder du en makker med samme antal, giver i high five. Byt brikker inden i går videre til en ny makker 
  • Talrække, kortene kan bruges til at øve talrækken med. Ved de mindste børn kan den voksne lave rækken med tal og børnene matcher med billedekortene. 
 
Hvis du underviser i en klasse, vil jeg anbefalde at du laver 2-3 sæt vendespil, så du kan lave aktiviteterne med alle børn på en gang. 

Find tallet 

En klassiker på opgavemagi. Opgaven er en simpel aktivitet, som nemt kan trylles til en sjov bevægelsesleg. Brug de små talkort eller talplakater fra læringspakken, placer kortene i klassen, rundt på skolen eller i skolegården. Børnene skal nu rundt og finde kortenen, så de kan skrive det rigtig tal, på deres arbejdsark. 

Variationer 

– Lad børnene være sammen to og to, den ene løber ud og finder tallet, husket det og videregiver det til makkerne som sidder i klassen og er klar til at skrive tallet med på arket. 

– Stille aktivitet. Børnene lader arbejdsarket være på deres bord, mens de bevæger sig rundt for at finde talene. Helt lydløst. 

– Vendespil i fuld fart. (Deltagere max 5-6 børn) Alle børn får et arbejdsark, tal kortene er placeret med bagsiden op, herefter løber børnene på skift ud og vender et kort og løber tilbage og skriver tallet på deres arbejdsark. Vender man et kort hvor man allerede har skrevet tallet, løber man tilbage igen. 

– Fang en makker. Alle børn har et arbejdsark på bordet. Alle børn får et talkort i hånden. Børnene går nu rundt mellem hinanden, møder en makker og viser hvilket tal man har på kortenen, herefterbyttes kortene og er det første gang man får det talkort, går man ned og skriver tallet på arbejdsarket. Nu gælder det om at få alle talkort, så man kan finde alle tallene. 

 

Klemmekort – Tæl billeder

Et sæt med 9 klemmekort. Gode til de mindste børn som øver sig i at tælle og genkende talsymboler. Klemmekort er en god aktivitet, som børnene ofte kan arbejde med selvstændigt, når de kender konceptet. 

 Find klemmekortene gratis her

Klemmekort – Plus med billeder

Et sæt med 9 klemmekort. Her skal børnene ved hjælp af billeder lægge tal sammen. Billederne hjælper børnene med at tælle og nå frem til det rigtige resultat. 

Find klemmekortene gratis her

Tæl og Plus 

5 opgaveark med simple tælle og plus opgaver. Arkene kan bruges samlet som en del af klasseundervisningen, når i arbejder med tal, antal og plus. De kan også bruges som trænings eller ekstra opgaver. 

Arkene kan også bruges som en del af en vikar eller morgenmappe.  

Find tæl og plus gratis her